De Café Site

Nu de vraag naar speciaalbier toeneemt, bieden brouwers steeds vaker gerichte tap-, schenk- en verkooptrainingen aan waarin aandacht wordt besteed aan deze categorie. Meer bierkennis en een betere bierbehandeling lijden bij veel bedrijven tot een forse rendementsverbetering.

Vier jaar nadat Bavaria in 2009 startte met de eigen Beer Academy staat initiatiefnemer en coördinator Will Bellemakers in de hal van De Rooi Pannen in Tilburg. Voor hem een twintigtal ondernemers, afkomstig uit het hele land. Hij zal het gezelschap tot het einde van de dag langs twee verschillende brouwerijen leiden, even zoveel inspirerende (bier)café’s om ’s avonds weer in Tilburg terug te keren waar het diner wordt gecombineerd met een Bier en Spijs workshop van Hildegard van Ostaden. Eén van de bekendste bierbrouwers uit België en chef-kok. Eind september vond de tweede Masterclass Speciaalbier van dit jaar plaats en net als de voorgaande edities was de animo weer groot.
Het was collega Heineken die in 2006 als eerste brouwer een uitgebreid trainingsprogramma startte voor horecaondernemers. Onder de noemer ‘Meer business uit bier’, werd het Goed Getapt programma de afgelopen jaren met steeds meer modules uitgebreid. Waaronder ook Speciaalbier. Volgens ’s lands grootste brouwer is de animo voor Goed Getapt onverminderd groot. Het kost de ondernemer weliswaar geld, maar levert ook veel op. Bij de 1830 horecaondernemers die in 2013 een Goed Getapt training volgden steeg hierna de verkoop van tapbier met 5 procent en de verkoop van speciaalbier zelfs met 6 procent. De vijf trainingen die voor de rest van dit jaar nog op de planning staan zijn vol, of nagenoeg vol.

Veel smaakvarianten
Het gunstige effect op de omzet is volgens Will Bellemakers ook merkbaar bij de deelnemers van de Beer Academy. Waar de Masterclass Speciaal Beer, oftewel Module 5, logischerwijs volgt op de nummers 1 tot en met 4 die al veel vaker werden gegeven. Tijdens de nummers 1 en 2 gaat het er nog vooral om ondernemers kennis te laten maken met Bavaria en het perfect leren tappen van een goed glas pils. Bij de nummers 3 en 4 staan behalve verkooptechnieken ook de ondernemersvaardigheden centraal. ‘We willen als brouwerij de ondernemer helpen het rendement te verbeteren’, zegt Bellemakers.
Om de horecarelaties fijne kneepjes op het gebied van speciaalbier bij te brengen is door Bavaria gekozen voor een andere aanpak dan die van Heineken. Zo wordt tijdens de bezoeken aan de twee brouwerijen, dorpsbrouwerij De Roos in Hilvarenbeek en La Trappe in Berkel-Enschot, in de praktijk zichtbaar hoe bier gebrouwen wordt. En maakt een proeverij bij beide brouwerijen duidelijk dat onder de noemer speciaalbier een breed scala aan biertypen schuil gaat. En een misschien nog wel grotere diversiteit aan kleuren en smaken. Bijzonder is ook de nadruk op Bier & Spijs. Nog zo’n steeds populairder wordende combinatie in de horeca.
Aangekomen bij trappistenbrouwerij en Bavaria-dochter La Trappe krijgen de ‘cursisten’ daarom niet alleen een rondleiding, ook geeft vertegenwoordiger Christiaan Roosen een met humor doorspekte uitleg over de vele smaakvarianten die bij speciaalbier mogelijk zijn. Ook wordt hier de lunch geserveerd. Bij ieder gerechtje komen twee bieren op tafel. Aan de deelnemers de vraag te bepalen wat het beste combineert.
Staat bij Bavaria gezelligheid en beleving centraal in de training, Heineken kiest ervoor de trainingen te geven bij de regionale vestigingen door het hele land en hanteert een meer schoolse aanpak. Onder aanvoering van ervaren kasteleins, waaronder Carel Oomes, eigenaar van het Wageningse Top 100-café De Vlaamse Reus, moeten cursisten vooral veel zelf doen. Er wordt ze geleerd hoe met gerichte vragen achter de smaakvoorkeur van de gast gekomen kan worden. Het brouwproces komt in theorie aan de orde. Belangrijker wordt het gevonden om de deelnemers te leren hoe de bieren het beste getapt moeten worden. Dus mogen ze zelf glazen met Wieckse Witte voltappen. Om zo zelf te ervaren dat een juiste schuimkraag niet altijd even makkelijk te realiseren is. En leren ze dat de taptemperatuur van de meeste speciaalbieren bij voorkeur hoger is dan die van pils. Zodat de smaak beter tot zijn recht komt. En dat de bokalen waarin de Affligem Blond getapt wordt, niet van te voren gespoeld hoeven te worden. Sterker nog, liever helemaal niet. Anders dan bij pils geldt voor de meeste speciaalbieren dat ze bovengistend zijn en bij voorkeur worden getapt of geschonken in een droog en schoon glas. Beter voor de smaak en de schuimkraag blijft langer staan.

Meer rendement
Als ‘de vaandeldrager van de Nederlandse biercultuur’, zoals het merk zich graag afficheert, kan ook Hertog Jan niet achterblijven bij de huidige tendens. Half september vond daarom de tweede speciaalbiertraining plaats voor leden van De Vriendenkring van deze brouwer die opereert onder de paraplu van AB-InBev. De cafés die hierbij zijn aangesloten geven in hun zaak extra aandacht aan de speciaalbieren van dit merk. ‘Dit jaar hebben we al 120 leden getraind’, antwoordt trade marketeer Jeroen Liefveld op de vraag of er animo voor de training is. Het is de maximale capaciteit. Voor de leden zijn er geen kosten aan verbonden. Aspirant-leden van De Vriendenkring worden op de brouwerij in Arcen getraind voordat ze worden toegelaten tot het exclusieve gezelschap.
Als vierde grote Nederlandse brouwer is Grolsch natuurlijk al sinds twintig jaar bekend om de eigen Horeca Academie. Hier staan vooral ondernemersvaardigheden centraal. Als aanvulling hierop kwam het bedrijf kwam vorig jaar met het kwaliteitsprogramma ‘Lekkerder Bier’. Ook hier met een beter rendement voor de ondernemer als motivatie. Volgens woordvoerder Helen ter Huurne is speciaalbier onderdeel van het trainingsprogramma van Lekkerder Bier en krijgt zeker de nodige aandacht.

Wat kost zo’n cursus?
De kosten voor een (speciaal)bier training verschillen sterk per brouwer. De Masterclass Speciaal Bier van Bavaria kost €149 per persoon. Om de Goed Getapt training te volgen wordt €160 per deelnemer gevraagd. De speciaalbier trainingen van Hertog Jan zijn gratis voor leden van De Vriendenkring. Dit zijn speciaal geselecteerde cafés waar Hertog Jan het hoofdmerk is. Het Lekkerder Bier programma van Grolsch kost horecaondernemers met personeel € 2030, waarvan Grolsch € 1.535 voor haar rekening neemt en de ondernemer € 495 moet bijdragen. Het totaalprogramma kost horecaondernemers zonder personeel kost € 1830. Hiervan neemt Grolsch € 1.435 voor eigen rekening neemt en draagt de ondernemer € 395 bij. Bij zowel Goed Getapt als Lekkerder Bier geldt dat deelnemers na afloop bezocht worden door Mystery Visits. Om te beoordelen of de lesstof ook in praktijk wordt gebracht. Wie niet bij de brouwer op les wil, maar wel meer wil weten over speciaalbier kan een StiBON training volgen. Deze worden gegeven op verschillende locaties in het land. De kosten hiervan zijn €475 ex BTW voor niveau 1.

ZF2S9196 ZF2S9066