De Café Site

Het aloude bruine ‘pijpje’ gaat al bijna dertig jaar mee. Gek dus dat Grolsch al na zeven jaar zijn destijds geïntroduceerde flessen vervangt door een versie die ‘optimaal drinkgenot’ biedt. Dat deed de vorige fles natuurlijk ook. Eén nadeel, hij was voor de brouwer gewoon te duur.

Het was acht jaar geleden tijdens het PINT-symposium in de Beurs van Berlage dat in een toespraak door een topman van Grolsch werd gerept over ‘het communistische bierflesje’. Hij doelde ermee op het standaard en bruine flesje waarin alle Nederlandse brouwers op dat moment hun bier bottelden. Zijn betoog sneed hout. Iedere brouwer doet enorm zijn best om de beste en lekkerste bieren te maken, maar één keer gebotteld in het aloude pijpje is er van onderscheid nauwelijks nog sprake. Hij lichtte met zijn uitspraak al een tipje van de sluier op van wat komen zou, want een paar maanden later zou Grolsch als eerste brouwer van het land met een nieuwe en afwijkende statiegeldfles komen. Groen, stevig, stoer en met een inhoud van 33 cl. Hoewel maar 3 cl meer dan het oude flesje betekende het per krat van 24 flessen 72 cl extra bier. En dat, zo redeneerde de brouwer, leek een probaat middel om meer pils te gaan verkopen in een steeds verder krimpende markt. En een goede manier om het kratje pils eindelijk eens uit de vermaledijde aanbiedingensfeer te halen. Vanaf nu zou er substantieel meer geld voor een kratje Grolsch pils gevraagd kunnen worden.

Ultieme bierbeleving
De concurrentie had even geen antwoord. Pas vorig jaar kwam Heineken met een eigen en ook groene fles, recent gevolgd door Brand. En nu dus Grolsch zelf ook weer. En dan blijft het toch genieten van die ronkende marketingteksten waarmee zo’n introductie gepaard gaat. ‘Uit onderzoek van Grolsch naar de wensen van consumenten voor de beste drinkervaring, blijkt dat de vorm en het design van de fles cruciaal zijn voor de ultieme bierbeleving. Zo is de beugelfles volgens Grolsch veruit de meest gewaardeerde Grolsch fles.’ En dus lijkt de nieuwe fles op de bekende beugelfles. Er wordt niet bij verteld dat dit bij zijn voorganger ook het geval was trouwens. Ook die had afgeplatte zijkanten. De echte reden dat er alweer een nieuwe fles komt? Het is Grolsch de afgelopen jaren nooit gelukt om de prijs van de eigen kratjes substantieel hoger te laten zijn dan Amstel, Heineken of Hertog Jan. En laat prijs nou één van de belangrijkste aankoopimpulsen voor de supermarktklant zijn. Terwijl Grolsch voor datzelfde bedrag iedere keer wel steeds een dikke halve liter meer pils moest leveren. En dat is niet goed voor het rendement natuurlijk. Alle mooie woorden ten spijt, is dit de echte reden dat Grolsch al na een paar jaar zijn flessen vervangt voor een versie waar weer als vanouds 30 cl bier in gaat.

Eén Response van “ Nieuwe Grolsch fles niet uit luxe ”
  1. Rick Kempen

    Want: is het niet ook zo dat de nieuwe fles weer gewoon 30 cl bevat, terwijl de prijs ongewijzigd blijft? Een sluwe prijsverhoging methode….