De Café Site

De economie mag dan weer een beetje aantrekken, veel cafés merken daar nog niet zoveel van. Na een paar jaar recessie moeten ook veel gasten de weg naar het café weer zien te vinden. Hoe? Elf handige tips waar ieder café mee vooruit kan.

1) Handhaaf het rookverbod!
Het aantal rokers in Nederland is nog nooit zo laag geweest, maar toch staat een kwart van de cafés nog steeds toe dat er gerookt wordt in de zaak. En opvallend genoeg is dat vaak buiten de grote steden het geval. Cafés die het roken nog toestaan in hun bedrijf moeten zich dus serieus afvragen of dit voor de lange termijn wel verstandig is. Er mag in Nederland in geen enkele openbare ruimte nog gerookt worden. Waarom dan wel in uw café!? Cafés die zich duidelijk manifesteren als rookvrij, of vasthouden aan het rookverbod, trekken aan het langste eind. Ga hier ook niet mee schipperen. Dus ook na elf uur ’s avonds niet ineens de asbakken op tafel.

2) Doe meer met eten
Steeds meer zaken gaan naast het bier en de bitterbal eten aanbieden. Zaken die helemaal niets, of heel weinig met eten doen laten kansen liggen. Het hoeven geen volledige menu’s te zijn. Een daghap, goede tapas, hapa’s of huisgemaakte soep kan volstaan. Hier komt bij dat de consument gevoelig is voor regionaal en ecologisch. Droge- of ossenworst van de plaatselijke slager, boerenkaas van een kaasmaker iets verderop, huisgemaakt appelgebak. Het is de toegevoegde waarde waar de hedendaagse gast gevoelig voor is.

3) Ga opruimen voor en achter de schermen
Sommige cafés kunnen er wat van hoor. Rommel maken. Zaken die het door de recessie wat rustiger hebben zouden een deel van de tijd moeten besteden aan het opruimen van de rommel . Goed poetsen voor de schermen, flink opruimen er achter en er onder als er sprake is van een bierkelder. Kijk de schappen van het magazijn eens goed na. Gooi winkeldochters weg, spiegel de speciaalbieren op datum (en stel een proeverijtje samen met bieren die er tegenaan zitten), oud karton en overbodig glaswerk, hup weg ermee. Net als vroeger, ieder jaar een flinke voor- en najaarsschoonmaak!

4) Speel in op de feminisering van de cafés.
Net als cafés met veel rokers, moeten ook cafés die een overwegend mannelijk publiek trekken zich eens gaan afvragen hoe dit komt. De helft van de Nederlanders is vrouw en die hebben veelal andere wensen dan mannen. De emancipatie heeft ervoor gezorgd dat de vrouw meer verdient en koopkrachtiger is geworden. Zij is vaker onderweg, consumeert meer en gaat vaker met vriendinnen uit eten. Tegenwoordig bepaalt de vrouw wat op de menu- of drankenkaart staat. Het credo voor ondernemers is simpel; Richt je op de vrouw. Dan komen de mannen vanzelf. Veel cafés zijn op dit gebied al wel goed bezig door meer open wijnen aan te bieden en – bijvoorbeeld – meer lichte gerechten en salades op de kaart te voeren.

5) Stilstand is achteruitgang, organiseer iets.
Actief ondernemerschap loont. Het hoeft niet te betekenen dat er wekelijks een band geboekt moet worden – ook dat is duur geworden tenslotte – maar er zijn legio manieren om met slimme acties de aandacht op je café gevestigd te houden of te krijgen. Het introduceren van een speciale borrel zoals het Nobeltje van Café Nobel op Ameland of het Grampeers Gouweke van De Bóbbel in Maastricht, zorgt voor publiciteit en omzet. En steeds meer cafés laten een eigen huisbier brouwen. Samenwerking met collega’s is ook een goede manier om dingen voor elkaar te krijgen. En wat ook geen kwaad kan, sluit je aan bij netwerkclubs.

6) Zorg dat website en sociale media voor elkaar zijn.
Het komt nog steeds voor, cafés waarvan de website alleen de openingstijden toont of die al maanden ‘under construction’ is. Of je het nou leuk vindt of niet, een goede website is essentieel en de virtuele poort naar de echte barkruk in uw zaak. Veel cafés hebben gelukkig Twitter ontdekt. Gebruik dit medium wel goed. Tientallen tweets per dag over de muziek die er op dat moment gedraaid wordt en een kastelein die zegt erg moe te zijn, dat werkt averechts. ‘Raad de Twitterwijn van deze week en krijg een fles cadeau’ is al een stuk slimmer. Of doe een suggestie voor ‘De Burger van de Week’, zoals De Stomme van Campen in Kampen dit doet. En vertellen dat er vanmiddag of morgen live sport is te zien, is natuurlijk ook slim.

7) Van de toog naar de tafel.
Feminisering en de toenemende rol van eten in het café zorgt voor een verschuiving van tap naar tafel. Gasten zitten minder lang aan de bar, maar nemen liever plaats aan een tafel of in een lekkere bank. (Niet voor niets kiezen cafés steeds vaker voor een combinatie van tafels en stoelen met banken en fauteuils). De rol van de kastelein wordt zo anders, die van het personeel belangrijker. De rol van de bar als het middelpunt van de zaak wordt kleiner. Het is meer en meer een uitgiftepunt aan het worden en ondersteunend aan de bedrijfsvoering.

8) Blijf jezelf ontwikkelen.
Iedere ondernemer moet bijblijven. Volg daarom cursussen en trainingen. Brouwerijen bieden veel praktische trainingen aan (zoals Heineken’s Goed Getapt programma). Volg regelmatig een training of cursus bv (StiBON). Leermeester worden is ook voor vele caféhouders een goede manier om met het bedrijf verder te komen. Samenwerken met collega’s helpt ook om dingen voor elkaar te krijgen. Zeker richting de gemeente. Sluit je aan bij netwerkclubs. En ga ook af en toe sporten. Zweet eruit, energie er in.

9) Begin geen (of niet te snel) een tweede zaak.
Een valkuil van de eerste orde. Ieder jaar gaan ondernemers op dit punt de fout in. De eigenaar van een café dat goed draait krijgt van de brouwer al snel het aanbod een zaak ernaast te beginnen en gaat op dit aanbod in. De rompslomp die een tweede (of derde of vierde) bedrijf met zich meebrengt is niet te onderschatten. Beter één ding goed doen, dan twee half.

10) Train je medewerkers.
De kwaliteit van de medewerkers is belangrijk. Zij moeten vaker de interactie met de gast aangaan. Initiatieven als de net al genoemde brouwerijtrainingen zorgen voor een aantoonbare kwaliteitsverhoging in de horeca. Ondernemers die meer met bier en wijn gaan doen moeten zorgen dat ook het personeel kennis heeft over de dranken en ook weet hoe ze ingeschonken of getapt moeten worden. Ook de vraag ‘mag ik nog iets voor u inschenken’ wordt te weinig gesteld in de horeca. De tweede bestelling is belangrijk al moet de drang naar meerverkoop niet worden overdreven.

11) Maak gebruik van de recessie!
Jawel, de recessie biedt ook kansen. Ga onderhandelen over bijvoorbeeld de huurprijs. Steeds vaker willen brouwerijen en andere partijen af van de huurrisico’s dus kan dit dé gelegenheid zijn om het pand zelf te huren, aan te kopen of de huur omlaag te krijgen. Ook groothandels, slagers en andere toeleveranciers zijn makkelijker bereid iets met de prijs te doen. Aannemers werken in tijden van recessie eveneens voor heel scherpe prijzen. Mooi moment voor een verbouwing dus.